הידעת?

מלט הוא החומר הנצרך ביותר בעולם מלבד מים. הוא המרכיב העיקרי בהקמה ובייצור של תשתיות לבניה ופיתוח בתי מגורים, בנייני ציבור, מערכות מים ושפכים

מלט הוא החומר הנצרך ביותר בעולם מלבד מים. הוא המרכיב העיקרי בהקמה ובייצור של תשתיות לבנייה ולפיתוח בתי מגורים, בנייני ציבור, מערכות מים ושפכים. בשל חשיבותו ומאפייניו, רוב מדינות העולם מייצרות מלט בייצור מקומי.

חומר גלם = תערובת של אבן גיר ואדמת חרסית.

קלינקר = חומר חדש הנוצר מתהליך כימי של שריפת חומר הגלם בכבשן בטמפרטורות גבוהות.

Milon_hamelet_1

מלט = קלינקר טחון בתוספת גבס ומינרלים.

בטון = מלט מעורבב עם חצץ, זיפזיף ומים, שהופך לחומר בנייה נוח, מהיר וחזק מאין כמוהו.

בטון מזוין = חומר מרוכב, המתקבל משילוב רשתות או מוטות פלדה או חומר אלסטי אחר עם בטון. זהו חומר חזק במיוחד, שכושר ההתנגדות שלו לסוגים שונים של מאמצים מעניק לו תפקיד מרכזי בבנייה של מבנים. גורם נוסף לשילוב המוצלח של שני החומרים, בטון ופלדה, הוא העובדה שמקדמי ההתפשטות שלהם בחום כמעט זהים, ולכן כאשר רכיב מבטון מזוין משנה טמפרטורה בצורה קיצונית, הוא אינו מתעוות ואינו נסדק. כמו כן, הבטון מגן על הפלדה מפני קורוזיה. בישראל, בטון מזוין הוא חומר הבנייה העיקרי למבני מגורים, למסחר ולתעשייה.

Milon_hamelet_2

 

תהליך ייצור המלט

תהליך ייצור המלט מורכב מחציבה של חומרי הגלם אבן גיר וחרסית. לאחר עיבוד ובדיקות כימיות מוכנסים חומרי הגלם לכבשן, ובו, בטמפרטורה של כ־1,600 מעלות, שהן כשליש מהטמפרטורה על פני השמש, מתרחש תהליך ייצור הקלינקר – מוצר ביניים המשמש לייצור מלט. הקלינקר נטחן לאבקה דקה, ובשילוב חומרים נוספים נוצר מלט.

קיימות שלוש דרכים מקובלות לייצור מלט: התהליך הרטוב, הוותיק והמסורתי ביותר; התהליך היבש למחצה; והתהליך היבש. ההבדל העיקרי בין דרכי הייצור הוא בכמויות המים הנוספות לחומרי הגלם לפני הכנסתם לכבשן. ככל שכמות המים קטנה יותר, כך מתקבל חיסכון גדול יותר באנרגיה ונשמרת סביבה בריאה ונקייה יותר. בבעלות נשר כיום שני קווי ייצור יבשים הממוקמים במפעל ברמלה, והייצור בשיטה הרטובה, הגורם לזיהום סביבתי ניכר, הופסק לחלוטין.

נשר בוחנת ומטמיעה כל העת שיטות חדשות ושימוש בחומרים ממוחזרים לשם ייעול תהליכי הייצור מבחינת הסביבה, זאת מתוך מחויבות לסביבה, אחריות לסביבה ושקיפות כלפי הציבור ובעלי העניין. החברה אף זכתה בפרס מטעם האו"ם על שיפורים בתחום איכות הסביבה. ב־2014 הפכה נשר לחברה הראשונה מישראל שפרסמה תצהירים סביבתיים למוצריה (EPD) בארגון ה־EPD הבינלאומי.

Milon_hamelet_3